Έκλεισε τελικά το Ιράν το Στενό του Ορμούζ!
- sergioschrys
- 18 Απρ
- διαβάστηκε 12 λεπτά
Καταγγέλει «πειρατεία», παγώνει συνομιλίες, άνοιξε πυρ κατά τάνκερ!

Η στρατιωτική ηγεσία της χώρας ξεκαθάρισε ότι το Ορμούζ δεν είναι πλέον «ανοιχτό γήπεδο» και πως κάθε κίνηση θα ελέγχεται εξονυχιστικά από τις ιρανικές δυνάμεις - Η Τεχεράνη επιβάλλει κυριαρχία στα Στενά του Ορμούζ που γίνεται το απόλυτο διπλωματικό «χαρτί»!
Η εύθραυστη γαλήνη στα Στενά του Ορμούζ διαλύθηκε απότομα, καθώς η Τεχεράνη ανακοίνωσε την επιστροφή της στο καθεστώς του «απόλυτου ελέγχου» επί της στρατηγικής αυτής θαλάσσιας αρτηρίας. Για να αποδείξει ότι δεν πρόκειται για κενές απειλές, δεν δίστασε να ανοίξει πυρ εναντίον τάνκερ!
Εκπρόσωπος του κεντρικού στρατηγείου «Χατάμ αλ-Ανμπιά» εξαπέλυσε σφοδρές κατηγορίες κατά της Ουάσινγκτον, κατηγορώντας τις Ηνωμένες Πολιτείες για «επανειλημμένη αθέτηση υποσχέσεων» και «θαλάσσια ληστεία» υπό το μανδύα του ναυτικού αποκλεισμού.
Ενώ το Ιράν είχε συναινέσει σε μια ελεγχόμενη διέλευση εμπορικών πλοίων, η εμμονή των Αμερικανών να παρεμποδίζουν σκάφη ιρανικής προέλευσης οδήγησε τις ένοπλες δυνάμεις του Ιράν να ανακτήσουν πλήρως τη διαχείριση του στενού, μετατρέποντάς το εκ νέου σε απαγορευμένη ζώνη για τους αντιπάλους τους.
Τελεσίγραφο από την Τεχεράνη: Τέλος στην ελευθερία ναυσιπλοΐας, εφόσον δεν αρθεί ο αποκλεισμός
Το μήνυμα των Ιρανών αξιωματούχων είναι σαφές και αδιαπραγμάτευτο: όσο οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν εγγυώνται την πλήρη και απρόσκοπτη μετακίνηση πλοίων από και προς το Ιράν, η κατάσταση στα Στενά του Ορμούζ θα παραμείνει υπό «σιδηρά πειθαρχία». Η στρατιωτική ηγεσία της χώρας ξεκαθάρισε ότι το Ορμούζ δεν είναι πλέον «ανοιχτό γήπεδο» και ότι κάθε κίνηση θα ελέγχεται με εξονυχιστική λεπτομέρεια από τις ιρανικές δυνάμεις. Η κλιμάκωση αυτή φέρνει ολόκληρο τον πλανήτη στα πρόθυρα μιας νέας ενεργειακής ασφυξίας, δεδομένου ότι το 20% της παγκόσμιας κατανάλωσης πετρελαίου εξαρτάται από αυτό το στενό πέρασμα.
Εμπραχίμ Αζίζι – Σας προειδοποιήσαμε, μας αγνοήσατε… απολαύστε τώρα τη νέα τάξη πραγμάτων στα Στενά του Ορμούζ: Τέλη διέλευσης και «σιδηρά» έγκριση από το IRGC
Σε μια κίνηση που ανατρέπει ριζικά τους κανόνες της παγκόσμιας ναυσιπλοΐας, ο Εμπραχίμ Αζίζι, επικεφαλής της Επιτροπής Εθνικής Ασφάλειας του Ιράν, ανακοίνωσε την εφαρμογή ενός «νέου ναυτιλιακού καθεστώτος» για τα Στενά του Ορμούζ. Διαμηνύοντας ότι η εποχή της ελεύθερης διέλευσης έχει λήξει οριστικά, το Ιράν εισάγει ένα σύστημα αυστηρού ελέγχου που απαιτεί προηγούμενη έγκριση από το Ναυτικό των Φρουρών της Επανάστασης (IRGC) και την καταβολή τελών διέλευσης. Σύμφωνα με τις δηλώσεις του Αζίζι και της στρατιωτικής ηγεσίας του αρχηγείου «Χατάμ αλ-Ανμπιά», το νέο καθεστώς προβλέπει άδειες, διόδια και «μαύρη λίστα» για τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Υποχρεωτική έγκριση Μόνο εμπορικά πλοία που έχουν λάβει ρητή άδεια από το IRGC επιτρέπεται να πλέουν στα Στενά.
Καθορισμένες διαδρομές Η ναυσιπλοΐα θα διεξάγεται αποκλειστικά μέσω συγκεκριμένων διαύλων που ορίζει το Ιράν.
Τέλη διέλευσης Εισάγεται για πρώτη φορά η έννοια των «δικαιωμάτων του ιρανικού έθνους», με την επιβολή τελών διέλευσης σε όλα τα διερχόμενα πλοία.
Απαγόρευση πολεμικών πλοίων Η διέλευση στρατιωτικών σκαφών εχθρικών δυνάμεων απαγορεύεται πλήρως.
Το τελεσίγραφο στην Ουάσινγκτον
Ο Αζίζι υπήρξε κατηγορηματικός: οποιαδήποτε προσπάθεια των Ηνωμένων Πολιτειών να παρενοχλήσουν ιρανικά πλοία θα οδηγήσει στην άμεση ανάκληση των αδειών διέλευσης και στο πλήρες κλείσιμο των Στενών. Η στρατιωτική ηγεσία υπογράμμισε ότι, όσο οι Ηνωμένες Πολιτείες διατηρούν τον ναυτικό αποκλεισμό κατά του Ιράν, ο έλεγχος στο Ορμούζ θα παραμένει «ασφυκτικός και αμετάβλητος». Και λίγο αργότερα έδειξε πως δεν αστειεύεται, ανοίγοντας πυρ κατά τάνκερ.
Νέο θερμό επεισόδιο και κλιμάκωση της έντασης μετά το κλείσιμο των Στενών
Η υπηρεσία United Kingdom Maritime Trade Operations (UKMTO) ανακοίνωσε ότι έλαβε αναφορά για επίθεση με πυρά κατά δεξαμενόπλοιου από δύο ταχύπλοα σκάφη που συνδέονται με τους Φρουρούς της Επανάστασης (IRGC) του Ιράν. Σύμφωνα με την ενημέρωση της UKMTO, ο καπετάνιος του πλοίου ανέφερε ότι τα ταχύπλοα άνοιξαν πυρ χωρίς προηγούμενη επικοινωνία μέσω ασυρμάτου. Παρά τα πυρά, το πλοίο και το πλήρωμά του παρέμειναν ασφαλή, χωρίς τραυματισμούς ή σοβαρές υλικές ζημιές.
Το Ορμούζ ως… «πυρηνική βόμβα» της διπλωματίας
Η Τεχεράνη χρησιμοποιεί το Ορμούζ ως το ισχυρότερο όπλο της στη διεθνή σκακιέρα για τρεις βασικούς λόγους:
1ος. Ενεργειακός εκβιασμός: Με τον έλεγχο του 20% του παγκόσμιου πετρελαίου, το Ιράν μπορεί να προκαλέσει οικονομικό σοκ στη Δύση ανά πάσα στιγμή.
2ος. Απάντηση στον αποκλεισμό: Τα τέλη διέλευσης θεωρούνται νέα πηγή εσόδων που θα αντισταθμίσει τις ζημιές από τον αμερικανικό ναυτικό αποκλεισμό.
3ος. Διπλωματικό αντάλλαγμα: Το Ιράν δεν βλέπει το Ορμούζ απλώς ως πέρασμα, αλλά ως το απόλυτο «χαρτί» στις διαπραγματεύσεις. Η Τεχεράνη αρνείται να παραχωρήσει αυτό το πλεονέκτημα χωρίς πλήρη άρση των κυρώσεων και εγγυήσεις ασφαλείας, μετατρέποντας το Στενό σε «γεωπολιτική ασπίδα» απέναντι στις πιέσεις του Τραμπ.
Στον «πάγο» οι διαπραγματεύσεις – Τελεσίγραφο στην Ουάσινγκτον μέσω Πακιστάν – «Δεν θα αναλωθούμε σε άκαρπες συζητήσεις»
Σε πλήρες διπλωματικό αδιέξοδο οδηγούνται οι σχέσεις Τεχεράνης και Ουάσινγκτον, καθώς το Ιράν αρνείται μέχρι στιγμής να προσέλθει στον επόμενο γύρο διαπραγματεύσεων με τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του πρακτορείου Tasnim, η στάση της Τεχεράνης είναι απόρροια της επιθετικής πολιτικής του Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος επιμένει στη διατήρηση του ναυτικού αποκλεισμού, αλλά και των «υπερβολικών απαιτήσεων» που εγείρει η αμερικανική πλευρά στα τελευταία μηνύματα που ανταλλάχθηκαν.
Η ιρανική ηγεσία διεμήνυσε στους Αμερικανούς αξιωματούχους, μέσω του Πακιστάν που εκτελεί χρέη διαμεσολαβητή, ότι δεν πρόκειται να συμμετάσχει σε μια διαδικασία που χαρακτηρίζει ως «διαβρωτική και άσκοπη». Βασική προϋπόθεση για τη συνέχιση του διαλόγου παραμένει η εγκατάλειψη της τακτικής των εκβιασμών και των υπερβολικών αξιώσεων από πλευράς ΗΠΑ.
Το Ιράν ξεκαθαρίζει πως δεν προτίθεται να σπαταλήσει χρόνο σε συνομιλίες που δεν βασίζονται στον αμοιβαίο σεβασμό, ιδίως την ώρα που ο ναυτικός αποκλεισμός στραγγαλίζει την οικονομία της περιοχής.
Το «αγκάθι» των διαπραγματεύσεων και η απόλυτη αβεβαιότητα
Στο ευρύτερο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων, τα σημεία τριβής παραμένουν αγεφύρωτα. Το Ιράν απαιτεί μια συνολική λύση που θα περιλαμβάνει: πλήρη τερματισμό του πολέμου σε όλη την περιοχή, εγγυήσεις ασφαλείας και άρση των κυρώσεων, ξεπάγωμα των δεσμευμένων ιρανικών περιουσιακών στοιχείων, καθώς και διασφάλιση του πυρηνικού του προγράμματος και του αποθέματος εμπλουτισμένου ουρανίου.
Η χρήση του Πακιστάν ως ενδιάμεσου δείχνει ότι οι γέφυρες επικοινωνίας δεν έχουν κοπεί οριστικά, ωστόσο το Ιράν φαίνεται αποφασισμένο να μην υποχωρήσει υπό το καθεστώς απειλών, θέτοντας πλέον την Ουάσινγκτον προ των ευθυνών της για την πιθανή κατάρρευση της διπλωματικής οδού.
Χειρονομία «καλής θέλησης» ή επίδειξη απόλυτου ελέγχου από τους Φρουρούς; – Εναλλακτικές διαδρομές
Η διέλευση ορισμένων πλοίων από τα Στενά του Ορμούζ την τελευταία ώρα χαρακτηρίστηκε από τους Φρουρούς της Επανάστασης (IRGC) ως κίνηση «καλής θέλησης», παρά τον αμερικανικό ναυτικό αποκλεισμό. Οι Φρουροί της Επανάστασης του Ιράν συμβούλευσαν τα πλοία που επιθυμούν να περάσουν το Στενό του Ορμούζ να ακολουθήσουν μια ειδική διαδρομή μέσω των ιρανικών χωρικών υδάτων γύρω από το νησί Λαράκ.
Ο χάρτης του IRGC: Ασφαλείς και επικίνδυνες ζώνες
Η Τεχεράνη δίνει το πράσινο φως επιλεκτικά σε πλοία που δεν συνδέονται με τους «αντιπάλους» της, καθιστώντας σαφές ότι η ελεύθερη ναυσιπλοΐα αποτελεί πλέον παρελθόν και αντικαθίσταται από έναν νέο, αυστηρό μηχανισμό ελέγχου.
Ο πρόσφατος χάρτης που δημοσίευσε το IRGC αποκαλύπτει τις προθέσεις του Ιράν να επιβάλει την κυριαρχία του στο Στενό: ζώνη κινδύνου είναι τα νότια ύδατα κοντά στο Ομάν, τα οποία χαρακτηρίζονται πλέον ως επικίνδυνα, αποτρέποντας τη διέλευση πλοίων που δεν συμμορφώνονται.
Ασφαλές μονοπάτι είναι μια στενή λωρίδα κοντά στις ιρανικές ακτές, η οποία ορίζεται ως η μόνη επιτρεπόμενη διαδρομή, δίνοντας στην Τεχεράνη τη δυνατότητα να ασκεί πλήρη εποπτεία και εξουσία πάνω σε κάθε διερχόμενο σκάφος.
Πολεμικές επανορθώσεις μέσω «διοδίων»
Ωστόσο, πίσω από αυτόν τον «κλάδο ελαίας» κρύβεται μια εξαιρετικά περίπλοκη στρατηγική, αλλά και μια κρίσιμη παράμετρος που μπαίνει δυναμικά στο διπλωματικό παιχνίδι: το σχέδιο επιβολής τελών. Το Ιράν δεν βλέπει τα διόδια μόνο ως έσοδο, αλλά ως πολεμικές επανορθώσεις.
Η Τεχεράνη θεωρεί ότι οι ζημιές που υπέστη από τον πόλεμο και τις κυρώσεις πρέπει να αποζημιωθούν, και το Ορμούζ είναι το ιδανικό πεδίο για να εξαναγκάσει τη διεθνή κοινότητα να πληρώσει το τίμημα. Αυτή τη στιγμή, η αβεβαιότητα κυριαρχεί.
Η κατάσταση είναι τόσο εύθραυστη που οποιαδήποτε πρόβλεψη για επιτυχία των συνομιλιών στο Ισλαμαμπάντ φαντάζει παρακινδυνευμένη, με το Ορμούζ να παραμένει το πιο ισχυρό και επικίνδυνο χαρτί στην τράπουλα της Τεχεράνης.
Ναυτικό χάος – Ανάμεσα στις νάρκες και τον αποκλεισμό: Το ριψοκίνδυνο «παιχνίδι» στα Στενά του Ορμούζ με την πρώτη διέλευση κρουαζιερόπλοιου μετά από 47 ημέρες
Σε έναν αγώνα δρόμου ενάντια στον χρόνο εξελίσσεται η κατάσταση στα Στενά του Ορμούζ για δεκάδες εγκλωβισμένα τάνκερ και εμπορικά πλοία. Τις τελευταίες ώρες, παρατηρήθηκε μια κινητικότητα με πλοία υπό σημαίες Αγκόλας, Παναμά και Βιετνάμ να επιχειρούν τη διέλευση.
Ωστόσο, η εικόνα παραμένει θολή: οι θαλάσσιοι παρατηρητές επισημαίνουν ότι τα περισσότερα από αυτά είναι πλοία που τελούν υπό κυρώσεις, γεγονός που εγείρει ερωτήματα για το αν θα αναχαιτιστούν από τον αμερικανικό ναυτικό αποκλεισμό που βρίσκεται σε πλήρη ισχύ στον Κόλπο του Ομάν.
Το «Celestial Discovery» σπάει την απομόνωση
Για πρώτη φορά από την έναρξη των εχθροπραξιών, ένα κρουαζιερόπλοιο διέσχισε τα Στενά. Πρόκειται για το Celestial Discovery με σημαία Μάλτας, το οποίο παρέμενε εγκλωβισμένο στο Ντουμπάι για 47 ημέρες. Το πλοίο, που πιστεύεται ότι είναι άδειο από επιβάτες, κατευθύνεται προς το Μουσκάτ για ανεφοδιασμό πριν συνεχίσει το ταξίδι του προς τη Μεσόγειο, αποτελώντας μια σπάνια «αχτίδα» κανονικότητας μέσα στο πολεμικό σκηνικό.
Ο φόβος των ναρκών και οι «διάδρομοι» των Φρουρών
Η σύγχυση στον κλάδο της εμπορικής ναυτιλίας είναι καθολική. Παρά τις ιρανικές διαβεβαιώσεις για τα φιλικά προσκείμενα σκάφη, η πραγματικότητα στο πεδίο είναι διαφορετική: τα περισσότερα πλοία ακολουθούν πιστά το «σχέδιο κυκλοφορίας» που ανακοίνωσαν οι Φρουροί της Επανάστασης (IRGC), περνώντας βόρεια της νήσου Λαράκ.
Ο λόγος για αυτή την πειθαρχία είναι ο τρόμος των θαλάσσιων ναρκών. Οι εταιρείες φοβούνται ότι οποιαδήποτε απόκλιση από τα καθορισμένα κανάλια μπορεί να οδηγήσει σε βύθιση. Χθες, περισσότερα από 12 πλοία ξεκίνησαν για το Ορμούζ, αλλά ανέκρουσαν πρύμναν λίγες ώρες αργότερα, καθώς οι πλοιοκτήτριες εταιρείες δεν ρισκάρουν την ασφάλεια των πληρωμάτων και του φορτίου τους.
Στατιστικά στοιχεία της κρίσης (28 Φεβρουαρίου – 18 Απριλίου 2026)
Η ένταση στο Ορμούζ έχει προκαλέσει τη μεγαλύτερη διαταραχή στην παγκόσμια αγορά ενέργειας, με τα νούμερα να αποκαλύπτουν το μέγεθος του πλήγματος. Παρά την εκεχειρία που τέθηκε σε ισχύ στις 8 Απριλίου, μόνο 45 πλοία τόλμησαν να εισέλθουν ή να εξέλθουν από τα Στενά έκτοτε, αποδεικνύοντας ότι ο ναυτικός αποκλεισμός των ΗΠΑ και ο έλεγχος της Τεχεράνης λειτουργούν ως «συμπληγάδες» για το διεθνές εμπόριο.
Βαρυσήμαντη δήλωση Μοτζταμπά Χαμενεΐ – Το Ιράν συνέτριψε την αλαζονεία των ΗΠΑ και του Ισραήλ
Σε μια ιστορική παρέμβαση, με ένα βαρυσήμαντο μήνυμα προς τις Ένοπλες Δυνάμεις, ο Αγιατολάχ Σαγιέντ Μοτζταμπά Χοσεϊνί Χαμενεΐ, Ανώτατος Αρχηγός των Ενόπλων Δυνάμεων του Ιράν, συνεχάρη το στράτευμα για την Ημέρα Στρατού (18 Απριλίου), χαρακτηρίζοντας τη σημερινή εποχή ως το απόλυτο τέλος της «περιόδου αδυναμίας» που επέβαλαν οι ξένοι εχθροί στο Ιράν.
Το μήνυμα του Μοτζταμπά Χαμενεΐ, που έρχεται σε μια περίοδο ακραίας έντασης, συνδέει την επιβίωση του στρατού με τη σοφή ηγεσία του Χομεϊνί και του πρόσφατα «μαρτυρήσαντος» ηγέτη (Αλί Χαμενεΐ), ενώ εξαπολύει σφοδρή επίθεση κατά των ΗΠΑ και του Σιωνιστικού καθεστώτος του Ισραήλ.
Ο νέος Ανώτατος Ηγέτης εξήρε τη δράση του στρατού στον τρέχοντα πόλεμο, τονίζοντας ότι οι ιρανικές δυνάμεις έχουν εκθέσει την ταπείνωση του «μετώπου της απιστίας» στα μάτια όλου του κόσμου: «Τα drones μας χτυπούν σαν κεραυνοί τους Αμερικανούς και Σιωνιστές εγκληματίες», ενώ, όπως προειδοποίησε, το ιρανικό ναυτικό είναι έτοιμο να κάνει τους εχθρούς να «γευτούν την πίκρα νέων ηττών», σε μια σαφή αναφορά στον έλεγχο των Στενών του Ορμούζ.
Υπογράμμισε ότι ο στρατός δεν ανήκει πλέον στο «διεφθαρμένο καθεστώς των Παχλαβί», αλλά αποτελεί «γιο του έθνους» που στέκεται ενάντια στα σχέδια διαμελισμού του Ιράν.
Ο Μοτζταμπά Χαμενεΐ κατέληξε με μια αυστηρή εντολή: η ενίσχυση των στρατιωτικών δυνατοτήτων από την ανατολή έως τη δύση και από τον βορρά έως τον νότο πρέπει να συνεχιστεί με «μεγάλη ένταση». Προανήγγειλε μάλιστα ότι στο εγγύς μέλλον θα εκδοθούν νέα διατάγματα για τη λήψη μέτρων που θα απογειώσουν την αποτρεπτική ισχύ της χώρας, στέλνοντας το μήνυμα ότι το Ιράν δεν πρόκειται να υποχωρήσει στις διαπραγματεύσεις από θέση αδυναμίας.
Τελεσίγραφο IRGC για σκληρή, άμεση και ανάλογη απάντηση σε κάθε αμερικανική παραβίαση στο καθεστώς του Ορμούζ
Η ναυτική διοίκηση των Φρουρών της Επανάστασης του Ιράν, IRGC, επανέλαβε με ανάρτησή της στο X ότι το Στενό του Ορμούζ επέστρεψε στο προηγούμενο καθεστώς περιορισμών.
Η κίνηση αυτή αποτελεί άμεση απάντηση στη συνέχιση του ναυτικού αποκλεισμού από τις ΗΠΑ και στις απειλές του Ντόναλντ Τραμπ. Οι IRGC ξεκαθάρισαν ότι, όσο η κίνηση των πλοίων από και προς το Ιράν βρίσκεται υπό απειλή, το καθεστώς στα Στενά του Ορμούζ θα παραμείνει αυστηρά περιορισμένο, όπως ίσχυε πριν από την εκεχειρία.
Η ναυτική διοίκηση τόνισε ότι οποιαδήποτε αθέτηση δεσμεύσεων ή παραβίαση από την πλευρά των Ηνωμένων Πολιτειών θα αντιμετωπιστεί με την «κατάλληλη, άμεση και ανάλογη απάντηση». Η ανακοίνωση υπογραμμίζει την πρόθεση της Τεχεράνης να χρησιμοποιήσει τον έλεγχο της στρατηγικής διόδου ως κύριο μοχλό πίεσης για την άρση του αμερικανικού αποκλεισμού.
«Μιλάς πολύ» κατακεραυνώνει το Ιράν τον Τραμπ και του επιστρέφει τις απειλές για νέους βομβαρδισμούς
«Ο Αμερικανός πρόεδρος μιλάει πολύ» σχολίασε με καυστικό τρόπο ο Υφυπουργός Εξωτερικών του Ιράν, Σαΐντ Χατιμζαντέ, στο περιθώριο του Διπλωματικού Φόρουμ της Αττάλειας στην Τουρκία. Σχολιάζοντας τις πρόσφατες δηλώσεις του Ντόναλντ Τραμπ ότι οι ΗΠΑ θα «αρχίσουν να ρίχνουν ξανά βόμβες» εάν δεν επιτευχθεί συμφωνία με την Τεχεράνη μέχρι την ερχόμενη Τετάρτη –ημερομηνία κατά την οποία λήγει η τρέχουσα εκεχειρία–, ο Ιρανός αξιωματούχος δήλωσε χαρακτηριστικά ότι ο Τραμπ «μιλάει πάρα πολύ», προσθέτοντας ότι ο Αμερικανός ηγέτης υπέπεσε σε αντιφάσεις μέσα στην ίδια του τη δήλωση, καθιστώντας ασαφές το πραγματικό του μήνυμα.
Τόνισε δε ότι η Τεχεράνη πιστεύει πως ο πόλεμος δεν μπορεί να οδηγήσει σε κανένα θετικό αποτέλεσμα, υπογραμμίζοντας την προτίμηση της χώρας του για διπλωματική λύση, παρά τις πολεμικές ιαχές. Παρά τη διάθεση για ειρήνη, ο Χατιμζαντέ ξεκαθάρισε ότι το Ιράν είναι πανέτοιμο να αμυνθεί. «Θα πολεμήσουμε μέχρι τον τελευταίο Ιρανό στρατιώτη», δήλωσε, στέλνοντας ένα ηχηρό μήνυμα αντίστασης σε περίπτωση επανέναρξης των εχθροπραξιών.
Μάικλ Σούμπριτζ (SAA) – Επισφαλής κατάσταση, δύσκολη μια συμφωνία ΗΠΑ-Ιράν αν αποτύχει η εκεχειρία
Η μεταβαλλόμενη κατάσταση στο Στενό του Ορμούζ θέτει σε σοβαρό κίνδυνο τις επερχόμενες διαπραγματεύσεις μεταξύ ΗΠΑ και Ιράν, υποστήριξε ο Μάικλ Σούμπριτζ, διευθυντής του think-tank Strategic Analysis Australia, σε συνέντευξή του στο Αλ Τζαζίρα.
Ο Σούμπριτζ σημείωσε ότι, ενώ η διέλευση των πρώτων δεξαμενόπλοιων έγινε δεκτή με ανακούφιση παγκοσμίως, η απόφαση του Ιράν να κλείσει ξανά τα Στενά –επειδή η Αμερική δεν ήρε τον αποκλεισμό της ιρανικής ναυσιπλοΐας– αποτελεί σημαντική οπισθοδρόμηση.
Σύμφωνα με τον αναλυτή, ο Πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ έχει υπερεκτιμήσει τις δυνατότητές του («overplayed things»), καθώς επιδιώκει απεγνωσμένα να παρουσιάσει τον εαυτό του ως νικητή στην εσωτερική κοινή γνώμη των ΗΠΑ.
Παρά τους ισχυρισμούς του Τραμπ ότι μια συμφωνία είναι «πολύ, πολύ κοντά», ο Σούμπριτζ θεωρεί πως αυτό είναι δύσκολο να γίνει πιστευτό. «Αν δεν μπορούν να φτάσουν καν στο σημείο εκκίνησης, που είναι η εφαρμογή των όρων της εκεχειρίας, η μόνιμη συμφωνία φαντάζει ανέφικτη», τόνισε. Ο ειδικός κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες ίσως αναγκαστούν να μετακινήσουν ξανά τη θέση τους, προκειμένου να μην καταρρεύσει πλήρως η διπλωματική διαδικασία.
Η «παγίδα» του Τραμπ και το χάος στις διεθνείς αγορές
Η ανακοίνωση της Τεχεράνης έρχεται ως απάντηση στον ναυτικό αποκλεισμό που επέβαλε ο Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος παρά τις φήμες για συμφωνία, επιμένει να κρατά το Ιράν σε οικονομική μέγγενη. Ο Αμερικανός Πρόεδρος, χαρακτηρίζοντας το ΝΑΤΟ «χάρτινη τίγρη» για την απροθυμία του να βοηθήσει, φαίνεται να επιδιώκει μια ολοκληρωτική συνθηκολόγηση της Τεχεράνης.
Ωστόσο, η κίνηση του Ιράν να επιβάλει «δικούς του κανόνες» στο Ορμούζ δείχνει ότι η σύγκρουση περνά σε μια φάση ακραίας τριβής, με το Κρεμλίνο και τις Βρυξέλλες να παρακολουθούν έντρομες τις τιμές του πετρελαίου να παίρνουν ξανά την ανηφόρα, απειλώντας την παγκόσμια οικονομία με ολοκληρωτικό κραχ.
Σε τεντωμένο σχοινί η Μέση Ανατολή: Η διπλωματία της «μπλόφας» και η οργή της Τεχεράνης – Νέα Τάξη στο Στενό
Παρά τις προσδοκίες για τη συνάντηση στο Ισλαμαμπάντ (19-20 Απριλίου 2026), το κλίμα έχει δυναμιτιστεί. Ο Ντόναλντ Τραμπ ισχυρίστηκε ότι το Ιράν «συμφώνησε στα πάντα», δήλωση που η Τεχεράνη διέψευσε οργισμένα ως μπαράζ ψευδών.
Η γεωπολιτική σκακιέρα μεταξύ Ουάσινγκτον και Τεχεράνης θυμίζει πλέον «ναρκοπέδιο», καθώς το κλίμα καχυποψίας και οι… μπλόφες τορπιλίζουν την ορατότητα γύρω από τις διαπραγματεύσεις. Ενώ η διεθνής κοινότητα περίμενε τη συνάντηση στο Ισλαμαμπάντ (19-20 Απριλίου 2026) ως την τελική επιβεβαίωση των συμφωνιών, η κατάσταση εκτραχύνθηκε απότομα.
Η Τεχεράνη, εξοργισμένη από την αμερικανική ρητορική, προχώρησε στο εκ νέου κλείσιμο των Στενών του Ορμούζ, επιβάλλοντας αυστηρούς κανόνες ναυσιπλοΐας και απαγορεύοντας τη διέλευση σε εχθρικά πολεμικά πλοία.
Η «πολεμική» ρητορική του Τραμπ και το πυρηνικό ζήτημα
Ο Αμερικανός Πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ, σε μια προσπάθεια να ασκήσει τη μέγιστη δυνατή πίεση, δήλωσε πως το Ιράν έχει συμφωνήσει «στα πάντα», ισχυρισμός που διαψεύδεται κατηγορηματικά από την ιρανική ηγεσία.
Ο Τραμπ απείλησε ανοιχτά ότι εάν οι διαπραγματεύσεις αποτύχουν, οι ΗΠΑ θα ξεκινήσουν εκ νέου σφοδρούς βομβαρδισμούς, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο να μην παρατείνει την εκεχειρία που λήγει στις 21-22 Απριλίου. Το πλέον αμφιλεγόμενο σημείο της ρητορικής του αφορά το εμπλουτισμένο ουράνιο του Ιράν.
Ο Τραμπ τόνισε πως οι ΗΠΑ σκοπεύουν να το πάρουν από τις εγκαταστάσεις σε Ισφαχάν, Νατάνζ και Φορντό με «όχι φιλικό τρόπο», χρησιμοποιώντας ακόμη και εκσκαφείς για να μεταφέρουν την «πυρηνική σκόνη» στο αμερικανικό έδαφος, χωρίς κανένα χρηματικό αντάλλαγμα.
Η ιρανική απάντηση και η «Νέα Τάξη» στο Ορμούζ
Η αντίδραση της Τεχεράνης ήταν άμεση και σκληρή. Ο Πρόεδρος του Ιρανικού Κοινοβουλίου, Μοχαμάντ Μπακέρ Καλιμπαφ, χαρακτήρισε τους ισχυρισμούς του Τραμπ ως «επτά ψέματα σε μία ώρα», τονίζοντας ότι το Ιράν δεν επηρεάζεται από τον πόλεμο των μέσων ενημέρωσης.
Η Τεχεράνη επιμένει στην «Πρόταση των 10 σημείων», η οποία ξεκαθαρίζει ότι το Ορμούζ τελεί υπό την αποκλειστική της κυριότητα και πως το ουράνιο θα παραμείνει εντός της χώρας για εγχώρια χρήση.
Ταυτόχρονα, αποκαλύφθηκε ένα θερμό επεισόδιο στη θάλασσα, όπου ιρανικές δυνάμεις «κλείδωσαν» με 16 πυραύλους κρουζ αμερικανικά πολεμικά πλοία που προσπάθησαν να διέλθουν τα Στενά, αναγκάζοντάς τα σε άτακτη υποχώρηση.
Οικονομική αστάθεια και ο κίνδυνος κατάρρευσης
Η νέα αυτή κλιμάκωση είχε άμεσο αντίκτυπο στις διεθνείς αγορές, με την τιμή του πετρελαίου να κάνει άλμα από τα 86 στα 92 δολάρια το βαρέλι, καθώς ο φόβος για ένα ολοκληρωτικό ενεργειακό μπλακ-άουτ επιστρέφει. Ανώτεροι Ιρανοί αξιωματούχοι προειδοποιούν μέσω του CNN ότι οι τακτικές μπλόφας του Τραμπ μπορεί να τινάξουν τις διαπραγματεύσεις στον αέρα, υποδηλώνοντας ότι οι ΗΠΑ χρησιμοποιούν τη διπλωματία μόνο ως πρόσχημα για νέες επιθετικές ενέργειες.
Η άρνηση της Τεχεράνης να καθίσει ξανά στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων έρχεται σε μια εξαιρετικά κρίσιμη στιγμή. Με το ρολόι να μετρά αντίστροφα για τη λήξη της εκεχειρίας και τις πολεμικές ιαχές από τον Λευκό Οίκο να πληθαίνουν, η περιοχή βρίσκεται σε «αναμμένα κάρβουνα»…
Η επόμενη κίνηση στο πεδίο μπορεί να καθορίσει την πορεία μεταξύ… ειρήνης και γενικευμένου πολέμου.



Σχόλια